Danmarks veganske snackshop
Kurv 0

Vegansk mad i Kiel

Line Rasmussen burger indisk kiel thai tyskland vegansk veganskmad

Turen går til Kiel

I sidste uge holdte jeg en lille spaferie i Kiel med min kæreste. Vi havde først besluttet, at det BARE var afslapning og det der mad ikke var så vigtigt. Så vi ville bare spise mad på hotellet (som i øvrigt kunne lave vegansk, hvis man gav besked).

Men det var inden jeg lavede en hurtig søgning på Kiel på Happy Cow, som viste, at der er 25 veganske, vegetariske eller veg-friendly steder i Kiel.

Såå dem skulle vi jo prøve nogle af og endte med kun at spise morgenmad på hotellet. Vi havde givet besked på forhånd og udvalget var ok (sojamælk, musli, sojayogurt, frugt og brød)

Jeg ved ærligt talt heller ikke, hvem vi forsøgte at narre med påstanden om at være ligeglad med maden. Vi rejser altid byer rundt for at finde lige det der veganske sted. Vi har gået i snevejr i London for at finde et bestemt vegansk sted med morgenmad for så at opdage, at det var lukket!

Vi kørte afsted og havde først besluttet at spise frokost i Kiel, men vi var sultne og jeg synes jeg havde hørt om et nyt vegansk sted i Flensborg, som så desværre viste sig at være permanent lukket.

Men igen var Happy Cow min ven, og jeg fandt flere steder i Flensborg, der så interessante ud.

1. Vi endte med Peter Pane, som er en burgerkæde med flere veganske burgere. (Der ligger også en i Kiel) Vi fik en lækker burgermenu med en lækker burger, virkelig lækre pommes frites og en hjemmelavet lemonade. Stedet er hyggeligt, venligt personale og hurtig service. Det kan helt klart anbefales, hvis man er i Flensborg for at shoppe.
  2. Så gik turen mod Kiel og da vi kom derned, skulle vi selvfølgelig i spa, så vi endte med først at køre ud efter aftensmad klokken 22.00. Her endte vi på Subrosa, en vegetarisk og meget rød (både bogstavligt og ideologisk) hyggelig cafe, som minder meget om mange af de cafeer, der ligger i Berlin. Det meste af maden kunne laves vegansk! Jeg fik endnu en burger (ja, jeg er glad for burger) og min kæreste fik hans længeventede currywurst. Maden var lækker og hjemmelavet, personalet var venligt og der var hyggeligt derinde.
  3. Dagen efter skulle vi igen i spa, så frokosten blev lidt sen, så vi ville bare tage hen i det Citti center, vi havde set dagen før, for at se om, de ikke havde en vegansk sandwich eller noget andet. Vi fandt et lille take away sted med indisk mad og flere veganske muligheder. Vi fik tofu, grøntsager og ris og så selvfølgelig en Fritz-Kola.
  4. Og så kom vi lige til at gå i Citti og efter at have gået igennem metervis af en masse uveganske varer, nåede vi til en hel afdeling med økologiske varer og en afdeling med veganske varer. Vi endte med at købe forskellige salater til aftensmaden, yogurt, juice og selvfølgelig veganske snacks ;-) Vi kom tilbage til Citti den sidste dag for at købe de ting, der skulle være på køl.
  5. Den sidste dag ville vi tage ind til Kiel og jeg havde læst om en helt vegansk cafe, Cafe Blattgold. De havde et virkeligt lækkert menukort og vi endte med to pulled "pork" burgere og et stykke kage med hvid chokolade til dessert. Det var fedt, at besøge et helt vegansk sted, hvor alt på menukortet kan spises. Det var lækkert mad og god betjening.
  6. Imellem frokost og aftensmad, fik vi shoppet lidt. Vi tog i Unverpackt, et zero waste supermarked med meget vegansk. Bagefter kørte vi i DM, som har virkelig mange billige veganske basisvarer. og her fyldte vi op med mælk, tofu, spreads og andre ting vi måtte prøve.
  7. Aftensmaden var thaimad på Ban Maai og det veganske udvalg var ok her. Vi fik en curry hver og de var virkelig lækre.

Det var min guide til (endnu) en vegansk by i Tyskland. Jeg håber, at du kan bruge den, hvis du kommer forbi Kiel en dag!